måndag 31 augusti 2015

längst grusgång och planteringar...

Efter en härlig weekend i Köpenhamn med min syster och mor är jag hemma i Umeå igen. 

Måndagen spenderades hemma då lilleman var sjuk, inte så farligt med snuvig och lite hängig. Förkylning  brukar ju vara som ett brev på posten då skolan varit igång i några veckor. 

Idag har vi fått njuta av fint väder med värme, tack och lov för augusti månad, att du har varit så varm och solig. Hoppas att september bjuder på fint väder också! 

Idag passade jag på att tassa ut i trädgården med IPADEN j högsta hugg för att ta några bilder från vår trädgård.

        
Finast krukan från lilla farmor, rudbeckia, riddarsporre, röd smällspirea och veronica.

        
 Solrabatten vid pergolan har tagit sig bra denna regniga sommar, perennerna har vuxit sig höga och fina. Jag längtar redan  till nästa sommar då alla växter breder ut sig ännu mera och blir högre. Min favorit i år är den vita riddarsporren med svart öga och den ljust rosa rosen New dawn. Rosen kommer att klättra och breda ut sig på den högra spaljen och blomma fint hoppas jag. 

Pergolagången som leder förbi garaget och ned till växthuset och odlingslådan skapar rum och aktivitet i vår trädgård. Den fina vita utemöbeln i gammal stil är ny i vår trädgård. 

                                         
                                         
 Mitt gula cambingbord fyndade jag på köp och sälj, fin avställningsyta där fina växter samsas. Till höger frodas de frösådda Dahlior i vitt som nyss börjat blomma så fint.

                                            
Jag hade en tanke med pergolan och de omslutande japanska spaljeerna, att de skulle bilda en entré till vår trädgård. Jag tycker vi har lyckats bra med det. Nästa år kommer perennerna att ta för sig ännu mera och fylla ut entren så det blir lite mera lummigt.

                                         
Odlingslådan där jordgubbar, potatis, sallad, morötter, smultron, kryddor coh ärtskidor samsas. växtligheten har tagit över och någon struktur finns inte längre...

        
Avslutar med bild på det här fina Marocanska tårtfatet som jag fick förra veckan av min härliga kollegor. De överraskade mig med ett stort fint paket när de var hos mig på middag. Mitt favoritporslin...........
I Love....! 

//Katarina

Inga kommentarer: