måndag 7 december 2015

Det lackar mot Jul

Kvällens recept

Ikväll har jag kokat min absoluta marmeladfavorit. Blåbärsmarmelad med vit choklad. Första gången jag smakade den tillsammans med en ljuvilg Camenbert var på DUÅ i Umeå. Sedan började jag fundera över om jag inte själv skulle kunna koka ihop något liknande. Den här smarriga marmeladen blir mjuk och söt, en aningen rund i smaken av chokladen och kryddad med  lite hetta från Chilin. 

Här kommer mitt recept på superdupermarmeladen som funkar gött på kex och ex St Agur eller en fin brie....hmm!

       

       

Recept
1l blåbär
4dl syltsocker
1 nypa salt
1 kryddmått raw vaniljpulver
Chilipulver typ 15 drag på kvarnen (jag använder Santa Marias chili explotion) 
200gr vit choklad.
1dl vatten.

Koka upp bären tillsammans med vatten. låt koka i ca 5 minuter, skumma av. Tillsätt syltsocker, vaniljpulver, salt, chili och låt småputtra i 2-3 min. hacka chokladen grovt och blanda i sylten och rör tills  den löst sig. 

Häll upp sylten i tvättade glasburkar! 
Klä burkarna med fint papper på locket som du fäster med ett fint grovt snöre.

En smarrig och galet uppskattad gå bort present....I promise.......!

Inga kommentarer: