tisdag 29 december 2015

Att fixa ett rumsbord....

Tjenixen
Vi är i stugan för några dagar och myser! Promenader, skoteråkning och långa filmkvällar, sämre kan man ha det!

För några månader sedan fyndade vi ett gammalt runt bord på loppis som skulle passa bra till vår Rokokomöbel i Innansjön. Ytan på skivan var sliten och ofräch! I stugan har vi några olika rullar med fina retrotapeter som tidigare funnits i huset. Jag pimpade upp bordet med en tapet på skivan och två lager lack på! 

                     
Så här såg bordet ut från början, sliten och tråkig yta.

      
Jag slipade upp ytan med sandpapper! 

      
Jag klippte ut två våder som mönsterpassades. Sedan mätade jag ut diametern och ritade ut en cirkel i det rätta måttet. Sedan strök jag ut tapetlim både på bordet samt tapeten och lade sedan tapeten på bordsskivan. När limmet hade torkat strök jag på två lager lack på den nya bordsskivan! 

      
Simsalabim......ett fint rumsbord! Det som nu är kvar är att vaxa hela bordet med mörk möbelvax för att få upp lite glans och yta! 

                                 

Ha en skön kväll! //Katarina

Inga kommentarer: