tisdag 9 februari 2016

Vitrinskåpprojekt pågår......

                       
Det var en gång ett vitrinskåp i rött......

                                      
Här pågår projekt att färdigställa ett trist brunt vitrinskåp alá -70 tal till en skönhet i svart..... Jag fyndade skåpet på blocket. Skåpet var i mycket fint skick med både glashyllor och belysning i vitrindelen. Jag ville få upp det lite i höjd så vi höjde skåpet med en sarg i mitten som smälte in bra när svartfärgen kom på. 

                                 
Jag började med att slipa av skåpet och sedan målartvättade jag det. Efter det så målade jag två lager av en svart matt färg inköpt på Victorias home i Umeå. Mycket lätt att stryka på och färgen flöt ut fint. Den såg nästan grön ut då jag strök ut den men efter torkning blev den matt svart. Efter två varv var det dags för möbelvax för att ge möbeln en skyddande yta. Det blev två lager vax på vissa ställen då första lagret blev flammigt. De fina knoppar har jag haft i lager en tid och tänkte att nu skulle de få komma till användning, tyvär hade jag inte rätt antal och de var slut i butiken så jag måste se mig om efter några andra knoppar....surt!

                                  

Insidan i vitrindelen klädde jag med pärlspont i tunn MDF som jag frimålade grå/svart för att få liv i ytan. Vaxet ser ni nedan! 

       

                                  
Snart kommer bilder på hela skåpet...

//Katarina








Inga kommentarer: