söndag 7 februari 2016

Att längta efter sommaren........

Ute vräker snön ned och snart måste vi ta på oss kläder och bege oss ut och skotta gården!

Jag gick igenom mina sommarbilder och fick en abnorm längtan till värme, sol och trädgårdsfixande. Jag har så många planer för trädgården jag vill förverkliga i sommar, Göra klar hörnan i trädgården vid växthuset där planteringsbordet ska stå, fortsätta plantera och göra klar den långa rabatten på kortsidan av huset som vi grävde klar i höstas. Vid växthuset ska jag skapa en kreativ hörna för plantering men även möjlighet för att sitta ned en stund och hämta energi. En inspirerande bild för mig i detta projekt är från Charlottes trädgård i Sundsvall, med bloggen Gardenflow. Hennes visningsträdgård besökte jag två gånger förra sommaren. Jag skulle nog säga att hon har en av de mest inspirerande trädgårdar jag besökt! Hon har öppen trädgård på söndagar under säsong! Väl värt att besöka!

         

Vår trädgård

        
Entrén vid vår framsida. Skiffer och upphöjd plantering med buskar, träd och perenner för att få en lummig framsida mot vägen. 

                                    
Skuggrabatten under våren. Rabatterna är glesa till att börja med men i slutet av sommaren fylls de igen av all växtlighet och jag behöver inte rensa så mycket ogräs. 

                                    
Västerrabatten med pion, funkia, Alliumlök, dagliljor, buxbom och rödbladig smällspirea.

                        
Sommarens blocketfynd, ett gult campingbord som fungerar som blombord i vår trädgård. 

                        
Fina pergolan som jag är så nöjd över. Rabatten blev lite för yvig i slutet av säsongen....

                        
Fina Pioner och rödbladig smällspirea i svart....bra combo.

Ha en skön dag!
//Katarina

Inga kommentarer: